Poziomy zaawansowania
W dokumencie Common European Framework of Reference for Languages (CEF) wyróżniono sześć poziomów zaawansowania. Każdy poziom przerabiamy w trzy trymestry – po trzy miesiące każdy – do 20 grudnia, 31 marca i 20 czerwca. Korzystając z własnych doświadczeń wprowadziliśmy pomiędzy poziomami B1 i B2 dodatkowy poziom pre-FCE.
A1
Rozumiesz podstawowe wolno wypowiadane słowa i proste informacje. Z pomocą rozmówcy, który często powtarza i parafrazuje swoje wypowiedzi, potrafisz porozumieć się w sprawach dotyczących bezpośrednio ciebie i twego otoczenia. Umiesz napisać pozdrowienia z wakacji i wypełnić formularz hotelowy.
A2
Znane ci są typowe sformułowania dotyczące ciebie i twojej rodziny, czynności codziennych, najbliższej okolicy i pracy. Potrafisz się w tych kwestiach porozumieć, ale nadal wymagasz pomocy. Rozumiesz prosty tekst reklamowy, ogłoszenie, czy list. Potrafisz wyłowić z dłuższego tekstu istotne fragmenty. Umiesz napisać krótką informację lub list z podziękowaniem.
B1
Rozumiesz istotę przekazu ustnego i pisemnego na temat pracy, szkoły, wypoczynku, proste opisy wydarzeń i uczuć oraz programy radiowe i telewizyjne na tematy bieżące, lub związane z twoją pracą i zainteresowaniami. Radzisz sobie w podróży zagranicznej. Potrafisz włączyć się do rozmowy na wspomniane tematy i napisać krótki tekst z opisem przebiegu wydarzeń, dodając swoje opinie i wrażenia.
B2
Jeżeli dotyczą tematów ci bliskich, potrafisz w całości zrozumieć dłuższe teksty i wypowiedzi. Rozumiesz informacje radiowe, filmy ze standardowymi dialogami, artykuły na bieżące tematy i współczesne powieści. Potrafisz w rozmowie przedstawić i bronić swoich racji, analizować możliwe warianty i komentować ich zalety i wady. Równie dobrze robisz to na piśmie. Radzisz sobie z wypracowaniem, raportem, notatką, krótkim artykułem i z osobistym listem.
C1
Bez trudu rozumiesz nieuporządkowane wypowiedzi, większość filmów i programów telewizyjnych, a także złożone teksty i artykuły specjalistyczne z obcych ci dziedzin. Umiesz docenić urok i styl wypowiedzi. Łatwo i precyzyjnie formułujesz swoje opinie i poglądy w formie listu, eseju, czy raportu koncentrując się na kwestiach zasadniczych i wyciągając wnioski. Potrafisz dyskutować złożone kwestie przestrzegając obowiązujących konwencji językowych.
C2
Radzisz sobie ze zrozumieniem języka mówionego w każdych okolicznościach. Równie dobrze czytasz najbardziej nawet złożone teksty specjalistyczne i literackie. Bez trudu dyskutujesz na dowolny temat posługując się sprawnie idiomami i potocznymi wyrażeniami. Logicznie porządkujesz swoje opinie, uwzględniając odcienie znaczeniowe i dostosowując styl wypowiedzi do wymogów sytuacji. Piszesz skomplikowane listy, raporty, artykuły, analizy, streszczenia i recenzje.
POMAGAM(Y) ZROZUMIEĆ
- Nie ma jednej, jedynie skutecznej metody nauki języka obcego. Każdy uczy się inaczej.
- Wszyscy mamy naturalne predyspozycje do uczenia się języka, również obcego. Bywają
wśród nas bardziej i mniej uzdolnieni językowo. Na szczęście zdolności językowe można
rozwijać. Im więcej ćwiczysz, tym lepsze osiągniesz wyniki.
- Języka nauczyć się można jedynie ‘na pamięć’, ale nie jest to pamięć mechaniczna.
Nauka języka obcego jest procesem twórczym, jak budowanie z (kolorowych) klocków.
- Rozwiązuj różne zadania sformułowane w języku obcym. Wysiłek, jaki w to wkładasz sprzyja zapamiętywaniu.
- Gramatyka to uniwersalny kod języka. Ucz się gramatyki. Czytaj, słuchaj, oglądaj – ucz się
słownictwa w kontekście.
- Najbardziej zestresowaną osobą (na zajęciach językowych) jest nauczyciel. Nie znaczy to
jednak, że słuchacze mają się wcale nie stresować. Odpowiedni poziom stresu wspomaga
zapamiętywanie.
- Jeśli chcesz „tylko nauczyć się płynnie mówić po angielsku”, pomyśl ile tracisz
nie ucząc się rozumienia tego, co mówią inni.
- Nauka języka obcego jest ćwiczeniem dla pamięci. Spytaj mnie za 20 lat, czy było to
ćwiczenie skuteczne.